تبلیغات

از درج هرگونه تبلیغات و مطالب هرز معذوریم

حال و هوای قبل و بعد بازی ایران و اسپانیا ؛ بچه‌ها متشکریم!

سرانجام دومین بازی ایران در گروه مرگ فرا رسید. بعد از بازی ایران و مراکش امید زیبایی در دل همه ایرانی‌ها برای گذشتن از سد اسپانیا به وجود آمد. امیدی که روی کاغذ و محاسبات دنیای حرفه‌ای‌های فوتبال به محال نزدیک‌تر بود. چهارشنبه ساعت ده‌و‌نیم میلیون‌ها ایرانی در سراسر دنیا چشم دوختند به بازی ایران و اسپانیا. داور که سوت را زد نفس همۀ ما در سینه حبس شد هر دقیقه را ثانیه به ثانیه شمردیم. نود دقیقه هیجان و استرس و غرور را با هم تجربه کردیم. غروری که ربطی به نتیجه نداشت. این بار تلخی باخت هم شیرین شد؛ چون به چشم دیدیم که تیم‌مان با غیرت جنگید. به همین بهانه با راحله فاضلی در کازان روسیه همراه می‌شویم تا از حال و هوای قبل و بعد از بازی بیشتر برایمان بگوید.

معجزه این ۹۰ دقیقۀ طلایی

شب بازی ایران و اسپانیا از معدود شب‌هایی بود که فیتیلۀ بحث دلار، قیمت این و آن و داشتن و نداشتن‌ها پایین کشیده شد. با وجود همۀ اختلاف سلیقه‌های سیاسی و فرهنگی یک جور اتحاد و دوستی به وجود آمده بود که شیرین و خواستنی بود. بحث‌های تکنیکی و انتقاداتی که به دفاعی عملکردن تیم و چه و چه هست به کنار، این تیم آمده بود که با همۀ وجود بجنگد و همین، اشک روی صورت خیلی‌هامان جاری کرد. کاش آن‌هایی که صاحب تصمیم‌اند خوب به این لحظه‌ها نگاه کنند. کاش به جای بستن کافه‌ها و درهای استادیوم‌ها، در امنیت و آرامش بستر کنار هم بودن و کنار هم شاد بودن را مهیا کنند. خدا می‌داند این ۹۰ دقیقه طلایی می‌تواند برای یک‌دلی مردم کاری بکند که از صدها سخنرانی و شعار بر نمی‌آید.

هوادارن تیم ملی فوتبال در کازان روسیه ۲۰۱۸

با گزارشگر پی ان یو ایلام همراه شوید و از حال و هوای بازی ایران و اسپانیا در کازان روسیه بیشتر بدانید.

قبل از بازی ایران و اسپانیا

بازی ایران و اسپانیا

کازان شهر کوچکی است در تاتارستان که بیشتر مسلمانان روسیه آنجا زندگی می‌کنند. حال و هوایش با سنت‌پترزبورگ خیلی تفاوت داشت. بعد از بیست‌و‌سه ساعت توی قطار بودن رسیدیم، خسته اما پرانرژی. همه جا پر از ایرانی بود. از راه‌آهن بخشی از راه را پیاده رفتیم و فریاد «ایران ایران» طنین انداخت در شهر. در ادامۀ راه، سوار اتوبوس‌های رایگانی شدیم که مخصوص هواداران بود. ایرانی‌ها پرشور و انرژی بوق‌زنان تشویق می‌کردند. کنارم دو جوان اهل کلمبیا ایستاده بودند. طرفدار اسپانیا بودند اما تیم ما را هم خوب می‌شناختند. آلخاندرو و دوستش که از کانادا به کازان آمده بودند تا مسابقات تیمشان را ببینند، بعد از پرواز سیزده‌ساعته به کازان رسیده بودند و آن را سفری سخت و طولانی می‌دانستند اما وقتی من گفتم از سنت‌پترزبورگ تا کازان بیست‌و‌سه ساعت توی قطار بوده‌ایم شگفت‌زده شد و این عشق به تیم ملی را ستودنی دانست. او که سه روز در کازان مانده بود گفت همه شهر پر از ایرانی است و این همه اشتیاق هواداران برایش خیلی جالب بوده. آلخاندرو عقیده داشت ایران می‌تواند برای اسپانیا دردسرساز شود چون روح جام جهانی همین است که پر از شگفتی باشد.

هوداران تیم ملی فوتبال ایران در کازان قبل از بازی ایران و اسپانیا

کازان آرنا یا استادیوم کازان هم بزرگ بود و زیبا. همه‌چیز مرتب و حساب‌شده. قبل از شروع بازی مهدی مهدوی‌کیا و سالگادو که ستاره‌های سابق تیم ملی کشورشان بودند به زمین آمدند و کمی با هوادارنشان حرف زدند که باعث شد همه به وجد بیایند. کنارم چند آرژانتینی نشسته بودند که طرفدار ایران بودند و پرشور ایران را تشویق می‌کردند. بقیه همه طرفدار اسپانیا بودند که بیشترشان روس بودند و من با غرور بین همۀ آن‌ها نام کشورم را فریاد می‌زدم.

بعد از بازی ایران و اسپانیا

بازی که تمام شد یک زوج سال‌خورده ایرانی را دیدم که با حسرت از گلی که آفساید بود حرف می‌زدند و می‌گفتند اگر آفساید نبود حتماً برنده می‌شدیم. از آمریکا آمده بودند و با هیجان دربارۀ تیم و بازی خوبش حرف می‌زدند. تعداد ایرانی‌هایی که از کشورهای دور به روسیه آمده‌اند خیلی زیاد است. آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان و… چیزی که همۀ ما را دور هم جمع کرده، عشق به بالا بردن پرچم سه‌رنگ کشورمان است. ایرانی‌هایی که از گوشه کنار دنیا خودشان را به روسیه رسانده‌اند. از ورزشگاه که بیرون آمدیم صدای «ایران ایران» شنیده می‌شد. این تماشاگران خستگی‌ناپذیر قدردان تلاش‌های بازیکنان تیمشان بودند و هنوز هم تشویق می‌کردند.

بازی ایران و اسپانیا در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸

تعداد طرفداران اسپانیایی در ورزشگاه خیلی کم بود. از ۴۳ هزار نفر حاضر در ورزشگاه تعداد انگشت‌شماری اسپانیایی بودند و باقی هواداران اسپانیا از ملیت‌های دیگر بودند. وقتی از دو هوادار اسپانیایی پرسیدم بازی چطور بوده آن‌ها هم گفتند ایران کار را برای اسپانیا خیلی سخت کرده بوده. خیلی خوشحال بودند. حق هم داشتند. یک بازی دشوار را برده بودند. ایرانی‌ها همه از بازی حرف می‌زدند. حسرت می‌خوردند اما امیدوار بودند.

شب کازان یک شب ایرانی بود. ایرانی‌هایی که می‌دانستند تیمشان خوب بازی کرده و این باعث شده هواداران حتی به پیروزی هم فکر کنند. پیروزی برابر یک تیم پرستارۀ گران‌قیمت برای ثبت نامشان در تاریخ جام جهانی. اما همین حالا هم آن‌هایی که مسابقه را تماشا کرده‌اند نام ایران را به خاطر خواهند سپرد. سوار اتوبوس شدیم تا به مرکز شهر برویم. ساعت یازده‌و‌نیم شب بود و اتوبوس‌های فیفا پر از هواداران. دو مکزیکی کنارمان بودند. وقتی فهمیدند ما ایرانی هستیم تبریک گفتند به خاطر بازی خوبمان. به نظر آن‌ها هم ایران حسابی اسپانیا را به دردسر انداخته بود و مطمئن بودند اگر همین‌طور پیش برویم حتماً در بازی آخر پرتغال را شکست می‌دهیم. به زمستان فکر می‌کنم و زمانی که بلیت بازی‌ها را می‌خریدیم. خیلی‌ها گفتند در دو بازی اول تکلیف تیم‌ها معلوم می‌شود و بلیت بازی سوم را نخریدند. در واقع این را خوش‌بینی دانستند اما حالا همه خوشحال‌اند که همه‌چیز به بازی آخر کشیده شده. از اتوبوس که پیاده می‌شویم با یک خانواده ایرانی هم‌قدم می‌شویم. پدر و مادر و دختر و پسر نوجوانشان که لس‌آنجلس زندگی می‌کنند و بچه‌ها خیلی سخت می‌توانند فارسی حرف بزنند اما با صورت‌های رنگ‌کرده با هیجان از پدر و مادرشان می‌خواهند به هتل محل اسکان تیم ملی بروند تا بازیکنان را ببینند. از آن‌ها جدا می‌شویم و به‌سمت خیابان اصلی شهر می‌رویم تا چیزی بخوریم اما همه رستوران‌ها و کافه‌ها پر است. تقریباً همه فارسی حرف می‌زنند. شب ایرانی‌مان در کازان صبح می‌شود و سوار قطار می‌شویم که برویم مسکو.
در قطار با اکسل هم صحبت شدم. البته حرف زدن با او کمی سخت بود چون در مسکو اقتصاد می‌خواند. اهل بولیوی است و دوسال است در مسکو زندگی می‌کند. خیلی کم انگلیسی حرف می‌زند. طرفدار اسپانیا بوده و برای بازی بعدی ایران هم به خاطر رونالدو به سارانسک می‌رود اما می‌گوید ایران تیم خوبی است.
حالا خیلی‌ها به این فکر می‌کنند که بلیت بازی سوم را تهیه کنند و راهی سارانسک شوند.

این دوازه‌بان با‌غیرت

علیرضا بیرانوند در کنار گزارشگر پی ان یو ایلام

قبل از اینکه به روسیه بیاییم خیلی از دوستان سفارش می‌کردند برویم جلوی هتل بازیکنان تیم ملی یا برویم سر تمرینات و از بازیکنان امضا بگیریم. اما خب ما موفق نشدیم. تا اینکه یک روز وقتی در نزدیکی میدان سرخ رفته بودیم در یک رستوران غذا بخوریم و توی صف سفارش بودیم یکی از دوستان‌مان بهت‌زده و خوشحال آمد سمت‌مان و گفت: «بچه‌ها بدویین، بازیکنای تیم ملی اینجان». ما هم باعجله رفتیم و بیرانوند را دیدیم که نشسته بود گوشه‌ای و آرام و با لبخند عکس می‌گرفت و امضا می‌داد. خودمان را رساندیم و ذوق‌زده عکس و امضا گرفتیم. شلوغ که شد بقیۀ مشتری‌های رستوران که غیرایرانی بودند هم ترغیب شدند و آمدند با دروازه‌بان تیم ملی ما عکس گرفتند. به او گفتم خیلی خوب کار کرده و مردم ایران را حسابی خوشحال کرده و او آرام فقط لبخند زد و تشکر کرد. دیروز کارلوس کیروش مربی تیم ملی به بازیکتان وقت آزاد داده بود و به همین خاطر این فرصت طلایی نصیب ما شد.

راحله فاضلی، کازان روسیه ۲۰۱۸

نوشته حال و هوای قبل و بعد بازی ایران و اسپانیا ؛ بچه‌ها متشکریم! اولین بار در پی ان یو ایلام آنلاین پی ان یو ایلام. پدیدار شد.